Spiritueel Licht Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Spiritueel Licht Forum

Jezelf kunnen zijn en uitwisselen over spiritualiteit, ascensie, kristallen, persoonlijke ontwikkeling. In Licht en Liefde
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Leuk Weetje: Oorsprong Hermetisch (als in afgesloten)

Go down 
AuthorMessage
Kristalletje
Admin
Admin
Kristalletje


Posts : 2357
Join date : 2016-08-28
Age : 57
Location : Zeeuwse Kust

Leuk Weetje: Oorsprong Hermetisch (als in afgesloten) Empty
PostSubject: Leuk Weetje: Oorsprong Hermetisch (als in afgesloten)   Leuk Weetje: Oorsprong Hermetisch (als in afgesloten) EmptyTue Aug 30, 2016 9:25 pm

Nooit nagedacht dat het woord "hermetisch" uit het gezegde "hermetisch gesloten" een specifieke oorsprong heeft. Ik kwam het net tegen in het Engels: Hermetic books. Huh? Effe Googlen dus! Het komt af van Hermes Trismegistus en het hermetisme. Deuh. Mijn achternaam is nagenoeg eender als "Hermes" en ik stuit tegenwoordig nogal eens op deze Hermes (GNF) Ik wil overigens ook een Hermes staf in mijn tuin (Caduceus). :-p
Afijn, hierbij de uitleg, gewoon leuk om even te lezen en te weten dat er wat meer achter dat woord zit, wat we toch best wel eens gebruiken of lezen.

Hermetisch gesloten
Waarom is iets als het potdicht zit 'hermetisch gesloten'?
Het woord hermetisch is het bijvoeglijk naamwoord bij Hermes, de Griekse god van handel, verkeer en welsprekendheid, en de boodschapper van de goden. Hermes werd in een religieus-mystieke beweging uit het begin van onze jaartelling vereenzelvigd met de Egyptische god Thot. Geschriften uit die beweging zijn gebundeld in het Corpus Hermeticum. Die teksten waren voor velen kennelijk zo onbegrijpelijk dat hermeticus 'geheimzinnig, afgesloten' ging betekenen.

In later tijden werd het woord vooral gebezigd door alchemisten, mensen die ook een wat geheimzinnige uitstraling hadden: zij beoefenden een oude, geheime wetenschap die "probeerde door middel van de steen der wijzen onedele metalen in edele om te zetten en een levenselixer te bereiden" (Van Dale, 2005). Hun geslotenheid werd in het Frans aangeduid als hermétique, en dat woord is in de achttiende eeuw vernederlandst tot hermetisch.

Bron: onzetaal
KLIK HIER
Back to top Go down
http://vreugdevolvrouw.wordpress.com
 
Leuk Weetje: Oorsprong Hermetisch (als in afgesloten)
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Spiritueel Licht Forum :: Spiritueel Forum :: Tips & Tricks (spiri)-
Jump to: