Spiritueel Licht Forum

Jezelf kunnen zijn en uitwisselen over spiritualiteit, ascensie, kristallen, persoonlijke ontwikkeling. In Licht en Liefde

HomeHome  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

Share | 

Klussen thuis

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Wolf Robe
Forum Fan
Forum Fan

PostSubject: Klussen thuis   Sun Apr 02, 2017 8:00 pm

Ik ben lekker bezig in mijn huis. Ik zie steeds beter voor me hoe ik het wil hebben thuis, en hoe ik dat kan bereiken.
Ik loop echter tegen één ding aan: de verlichting in mijn woonkamer. Ik weet van een hoop dingen dat ik ze niet wil, namelijk hangende lampen. Ik woon niet erg groot, dus zo'n lamp in het zicht vind ik het ruimtelijk gezien alleen maar kleiner ogen. Plafonnières vind ik per definitie lelijk, en spotjes is niet mogelijk zonder verlaagd plafond - en dat laatste wil ik dus ook absoluut niet. Dan worden de mogelijkheden best beperkt!
Nu zit ik te denken aan een koof maken, met daarin spotjes (dan toch maar...) met dimmers. Maar hoe bepaal ik hoeveel lichtpunten ik maak, en hoe bepaal ik het wattage?
Of is er hier iemand met leuke, creatieve ideeën? Ik ben gek op hout en metaal, en hoe robuuster hoe liever - maarrrrrr dat is al mijn meubilair al, dus ik denk dat de verlichting juist wat strakker en moderner mag
Back to top Go down
Moonshine
Ere Lid
Ere Lid

PostSubject: Re: Klussen thuis   Sun Apr 02, 2017 10:01 pm

Het enige wat in me opkomt zijn robuuste lamp ideeën:

Een plaat uit een boomstam gezaagd hang je aan het plafond. Zo dik dat er net spotjes inpassen. Met mooie metalen pennen oid bevestigen. (is wel wat zwaar denk ik maar dat zag ik van de week ergens, prachtig). Beetje koof idee....(ik heb nog wel een boompje liggen Gniffel
Dit kan natuurlijk ook met een mooi strak stuk metaal waar je dan spotjes in maakt. Ik weet niet hoe handig je bent....

Een mooie boomstam in een hoek waar je dan gaten in maakt waar je lampjes in kunt hangen.

Back to top Go down
gouwepeer
Trouw Lid
Trouw Lid

PostSubject: Re: Klussen thuis   Sun Apr 02, 2017 10:16 pm

Nog even een dip over dimmers en spotjes:
Halogeen geeft veel warmte, en warmte moet weg kunnen. Een koof met te weinig ruimte zorgt ervoor dat je elke maand jouw spotjes kan vervangen. Led is in dat geval beter, want minder warmte.
Led verlichting heb je in 230 volt uitvoering, waarbij de voorschakelmodule in de spot zelf zit. Deze module geeft ook iets aan warmte, maar wel minder dan halogeenlampen. De led's zelf geven nauwelijks warmte.
De zwakstroom led's (vaak 12 volt gelijkstroom) maken gebruik van een externe voorschakelmodule. Let hierbij op hoeveel vermogen je per module aan kan sluiten.

De dimmer:
Een dimmer geeft geen bezuiniging op het stroomverbruik. Een dimmer zet namelijk stroom om in een elektrisch veld om zo minder stroom naar de verlichting te sturen. Hetgeen wat de lampen dan niet krijgen word door de dimmer zelf verbruikt.
Een dimmer heeft naast een maximaal belastbaar vermogen ook een minimaal vermogen.
Is het minimaal vermogen 20 watt dan zal een lamp van maximaal 20 watt altijd voluit branden. De dimmer moet dus geschikt zijn voor de verlichting.

Dat boomstam idee van Moonshine vind ik trouwens wel leuk gevonden Happy
Back to top Go down
http://www.gouwepeer.nl
Wolf Robe
Forum Fan
Forum Fan

PostSubject: Re: Klussen thuis   Sun Apr 02, 2017 10:23 pm

Dat van die boomstam is inderdaad gaaf!! Daar denk ik nog even over na, maar ik kom er op terug. Misschien ook mooi voor mijn slaapkamer: daar komt fotobehang van een bos
Ik denk dat ik inderdaad led-verlichting ga nemen. Wordt nog wel even doorsparen, want die bende is duur zeg!
Back to top Go down
gouwepeer
Trouw Lid
Trouw Lid

PostSubject: Re: Klussen thuis   Sun Apr 02, 2017 10:38 pm

Goede ledverlichting is inderdaad aan de prijs. Let ook op de juiste kleurtemperatuur. 5000 Kelvin is bij benadering gelijk aan daglicht.
Back to top Go down
Wolf Robe
Forum Fan
Forum Fan

PostSubject: Re: Klussen thuis   Mon Apr 03, 2017 4:18 pm

Goed om te weten Peer! Maar hoe bereken ik het aantal Kelvin in totaal? Ik zit te denken aan drie spotjes boven de zithoek, langs de muur ah plafond. Moet ik die 5000 dan delen door 3 om een mooi resultaat te krijgen? Er zit dan ca 1,5 meter tussen ieder spotje
Back to top Go down
Kristalletje
Admin
Admin

PostSubject: Re: Klussen thuis   Mon Apr 03, 2017 4:48 pm

Inderdaad met LED heel goed letten op de kleurwarmte. De goedkope LEDs zijn heel kil en blauw. Je hebt er met betere chips er in die een warmer licht geven.
Spotjes kan wel, gewoon die die je niet inbouwt. Heb ik ook bij de bank. Ook omdat ik plafoniers lelijk vindt. En je hebt hele leuke ook nog. Het is handig te bekijken wat je waar wilt doen met de hoeveelheid licht en lamp die je nodig hebt.
Bij mij bijv. bij de bank lees ik niet, freubel ik niet. Dat mag sfeerlicht zijn. Bij de eethoek echter wil ik kunnen freubelen en heb ik dus goed licht nodig. Boven tafel kan dat ook een hanglamp zijn, die hangt dan toch boven tafel. Een mooie glazen lamp hoeft ruimtelijk niet te storen en het kleiner te maken. Als je nou zo'n stoffen toeter van 1 meter lang en 40 cm doorsnee neemt, dan wel natuurlijk.
Wat je ook kunt doen is een staande vloerlamp die vrij hoog is met voetschakelaar. Eentje met zo'n bocht of die je kunt buigen. Die kun je dan aan tafel evt erbij zetten als je wil priegelen, maar ook bij de bank als je daar wilt lezen.
Wat ik verder ook prettig vind is dat je daar waar je eet goed licht hebt. Ik had eerst zo'n gelige gloeilamp en een keer zo'n spaarlamp wat zo'n flets, weeïg licht geeft. Dan ziet je eten er ook niet smakelijk uit... Kun je amper ook zien of je biefstuk nou gaar is. Irritant.
Anderzijds is het ook prettig als er visite komt waarmee je aan tafel zit, dat je dan niet alleen maar een felle lamp hebt, maar ook sfeerlicht (dimbaar hoofdlamp dus of aparte sfeerlampjes).

Alternatief bij sommige plekken kan ook nog zijn een wandlamp.
Back to top Go down
http://spiritueellichtforum.actieforum.com
gouwepeer
Trouw Lid
Trouw Lid

PostSubject: Re: Klussen thuis   Mon Apr 03, 2017 5:13 pm

Wolf Robe wrote:
Maar hoe bereken ik het aantal Kelvin in totaal?
Elke spot moet op de juiste kleurtemperatuur zijn, dus allemaal 5000K indien je richting het daglicht ga.
Op de verpakking van de lamp staat dit aangegeven. De meeste websites geven dit ook aan bij de specificaties.
Back to top Go down
Sponsored content

PostSubject: Re: Klussen thuis   

Back to top Go down

Klussen thuis
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1