Spiritueel Licht Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Spiritueel Licht Forum

Jezelf kunnen zijn en uitwisselen over spiritualiteit, ascensie, kristallen, persoonlijke ontwikkeling. In Licht en Liefde
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Stelling

Go down 
3 posters
AuthorMessage
Guest
Guest




Stelling Empty
PostSubject: Stelling   Stelling EmptySat Nov 05, 2016 11:45 pm

Ik kreeg deze stelling vanavond van iemand en dacht plaats hem hier ook.

Voelen is belangrijker dan denken.

Hoe denken jullie hierover? Denken jullie dat het zo is? Of dat het juist even belangrijk is?
Back to top Go down
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 8:53 am

Voelen is even belangrijk als denken.
Back to top Go down
Kristalletje
Admin
Admin
Kristalletje


Posts : 2357
Join date : 2016-08-28
Age : 57
Location : Zeeuwse Kust

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 11:28 am

Ligt wel aan context, maar in het algemeen denk ik beide.
Als ik me puur laat leiden door mijn gevoelens kan ik echt alle kanten op gaan, dat is niet altijd prettig. Niet voor mij maar ook niet voor anderen. Als je jezelf puur door je denken laat leiden, word je ook zo gevoelloos, kil. Dan is het ook niet zo makkelijk fijn contact te maken met anderen.
Ook dit is weer iets wat Abraham Hicks soms bespreekt. Iets van, je emoties zijn je aanwijzer van of iets voor jou goed of slecht is. En met je gedachten kun je jezelf focussen of sturen naar iets wat beter / goed voor je is.
Ik denk zelf ook echt dat beide nauw verbonden zijn. Immers, als je je goed voelt, denk je ook happy dingen, als je je rot voelt, ga je jezelf vaak ook nog eens verder de put in denken. TErwijl als je je gedachten dan anders gaat richten, positief/ver maakt bijv door affirmaties, gaan je emoties mee, en voel je je weer beter.
Teen kan niet zonder het ander als je in balans wilt zijn en blijven.
Back to top Go down
http://vreugdevolvrouw.wordpress.com
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 11:37 am

Het gaat ook om de balans tussen beiden en die balans kan er niet zijn als het een of het ander meer overheerst!
Back to top Go down
Yarrow
Ere Lid
Ere Lid



Posts : 583
Join date : 2016-09-13

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 12:51 pm

Ja voelen is net zo belangrijk als denken.
Maar er is volgens mij een verschil tussen gevoelens en emotie's.
De gevoelens zijn van je hart en de emotie's zijn van je tweede chakra.
Back to top Go down
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 2:23 pm

Gevoelens hoeven niet alleen van het hart te zijn, maar kunnen ook heel goed van je hoofd komen.
Bedoel je met emoties eigenlijk je innerchild? De behoeftebevrediging als het ware... dat mekkerende gevoel wat zegt, ik heb iets nodig of ik krijg niet wat ik nodig heb... of juist oeh wat lekker we want more of this enzo... Tong
Back to top Go down
Yarrow
Ere Lid
Ere Lid



Posts : 583
Join date : 2016-09-13

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 3:22 pm

Niet noodzakelijkerwijs je innerlijk kind. Maar dat kan wel. Niet noodzakelijkerwijs behoefte bevrediging maar dat kan wel.
Ik bedoel de emotie's van het tweede chakra en dat kan van alles zijn.

En nee; mijn emotie's komen niet van mijn hoofd, maar door de gedachten die ik heb kunnen er wel emotie's ontstaan.

ennem..... mijn innerlijk kind mekkert niet, maar ze wil graag tekenen.
Back to top Go down
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 3:52 pm

Dat is toch grappig... want hoe weet je wat je voelt? Daarin weet je dus al dat denken en voelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Denken is niks zonder gevoel (want dan kun je niet ervaren) en gevoel is niks zonder denken (interpretatie).

@Yarrow: het was niet persoonlijk bedoeld Hug

Back to top Go down
Guest
Guest




Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 5:17 pm

Ik zie emoties soms ook als signalen en boodschappen, om je gevoel nader te inspecteren.
Soms beleef je een emotie, maar als je die dan ontleed, blijkt je gevoel iets anders te zeggen, dan bijvoorbeeld in eerste instantie een emotie van boosheid, of verdriet.
Ik vraag me af zijn emoties altijd duidelijke signalen van wat ons gevoel zegt? of kan het met denken en voelen, wat je nu echt voelt, toch anders zijn dan de emotie in eerste instantie? Volgens mij wel...
Dus een emotie als boosheid zegt niet altijd dat je ook boos bent?
Back to top Go down
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 5:57 pm

Inderdaad, je BENT NIET BOOS, je DOET boos Knipoog
Back to top Go down
Guest
Guest




Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 6:09 pm

Hihi ja of je gaat uit je,dak om je later te bedenken ik was verdrietig.
Back to top Go down
Kristalletje
Admin
Admin
Kristalletje


Posts : 2357
Join date : 2016-08-28
Age : 57
Location : Zeeuwse Kust

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 6:30 pm

Boosheid is geen primaire emotie, er ligt altijd iets anders aan ten grondslag wat primair is.
En inderdaad is er een verschil tussen gevoelens en emoties. ik heb het meermalen opgezocht, maar kan het nooit onthouden. Gniffel
Ik raak dan ook nog in de war door Engels omdat ze het daar meestal alleen over één van de twee hebben. Weet nu ook ff niet meer welke.

Maar zou best kunnen dat de basis inderdaad er op neerkomt dat emoties vnl. in het 2e chakra zitten, dat is ook het chakra van emoties, en gevoelens meer in je hartchakra.
Emoties is een laag dieper denk ik. Basisbehoefte dingen meer ook.
Als ik zin heb zal ik het nog eens Googlen.
Back to top Go down
http://vreugdevolvrouw.wordpress.com
Kristalletje
Admin
Admin
Kristalletje


Posts : 2357
Join date : 2016-08-28
Age : 57
Location : Zeeuwse Kust

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 6:36 pm

Nou bij deze dan voor iedereen die geïnteresseerd is:


Theorie:

Hoewel beide vaak onder de noemer ‘gevoelens en emoties’ worden geplaatst, is een emotionele reactie iets heel anders dan een gevoel. Een gevoel is een stromend iets, een natuurlijke zielsbeweging die van moment tot moment verandert. Als iemand iets zegt of doet, kun je je gekwetst voelen. Dat duurt niet lang, tenzij je een emotionele reactie hebt. Dit verschil is heel belangrijk omdat je onder emotionele reacties lijdt en ze je veel zelfkennis kunnen verschaffen.

Een emotionele reactie doet zich voor als je een opkomend gevoel verandert, gewoonlijk door het gevoel te onderdrukken of het tegenovergestelde: door te overdrijven. Als iemand je kwetst kun je het onderdrukken door te zeggen of te denken dat je helemaal niet gekwetst bent: “Er is niks aan de hand, dit doet me niks.” Zo druk je het gevoel diep weg waar het ongemerkt verder woekert. Of je overdrijft een gevoel waarmee je het veel meer kracht geeft dan het verdient: “Zo ben ik nog nooit behandeld, wat denkt ie wel niet?” Een gevoel van kwetsing kan dan makkelijk uitgroeien tot boosheid of woede en laat zo langer zijn sporen na dan nodig.

Emotionele reacties gaan niet makkelijk weg. Ze blijven hangen in je onbewuste en komen herhaaldelijk aan de oppervlakte als je je herinnert wat er gebeurde. Een emotionele reactie komt vast te zitten in je terwijl een gevoel stroomt en verandert. Zolang je je gevoelens voelt zonder te proberen ze te veranderen, bewegen en veranderen ze vanzelf.

Hoe weet je of het gaat om een gevoel of om een emotionele reactie? Hier volgt de top negen van aanwijzingen voor een emotionele reactie:

– spanning;

– woede;

– verwijten;

– kwaadspreken of kwaaddenken;

– van anderen willen dat ze partij kiezen, medestanders zoeken;

– terugkerende gedachten en herinneringen;

– oordelen;

– de drang om te kwetsen;

– reacties die in geen enkele verhouding staan tot de aanleiding.

Emotionele reacties zijn goudmijnen voor zelfkennis en zelfontwikkeling. De Gids zegt dat een emotionele reactie nooit over de huidige situatie gaat. Nooit! Het gaat altijd om een pijn uit het verleden die door de gebeurtenis opnieuw geraakt wordt. Zo kun je wanneer je een emotionele reactie hebt, graven naar materiaal voor je groei. Een emotionele reactie bevat enorme hoeveelheden informatie (naast energie) die je nodig hebt om de huidige reactie te begrijpen, de oorsprong ervan in het verleden te ontdekken en de oude pijn los te laten.

Je reageert emotioneel doordat je herinnerd wordt aan een pijnlijke situatie uit het verleden. Er wordt gekrabd aan niet-genezen wonden waardoor de wond zich opent en je de pijn opnieuw voelt.

Zodra je eenmaal het verband vindt tussen de huidige reactie en de oude wond, is het relatief makkelijk je los te maken van het huidige conflict omdat je weet dat dát niet de oorzaak is van je gevoelens.

Verder lezen en een oefening om iets te healen:
http://www.padwerk-psychologie-en-spiritualiteit.info/dottie-titus-het-verschil-tussen-gevoelens-en-emotionele-reacties/
Back to top Go down
http://vreugdevolvrouw.wordpress.com
Guest
Guest




Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 6:50 pm

Mooi stuk!
Back to top Go down
Kristalletje
Admin
Admin
Kristalletje


Posts : 2357
Join date : 2016-08-28
Age : 57
Location : Zeeuwse Kust

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 7:00 pm

Ja, die oefening is ook mooi!
Ik had van de week nog een hele sterke emotionele reactie. Maar voor mijn gevoel is dat weg nadat het zo heftig omhoog kwam. En met heftig bedoel ik heftig met een hoofdletter H.
Zeker weten doe ik het niet, maar ik voel geen enkele behoefte er weer helemaal in te duiken met die oefening, ik heb niet het gevoel dat het er nog zit, dat dezelfde reactie nog zou komen als er weer zoiets zou gebeuren wat het triggerde van de week.
Dus dan neem ik aan dat het weg is, niet dat ik het onderdruk. Maar soms blijf ik dat toch lastig vinden om zeker te weten.
Back to top Go down
http://vreugdevolvrouw.wordpress.com
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 7:25 pm

Grappig dat dit stuk toch ook naar voren brengt dat je eigenlijk te maken hebt met 3 dingen.

Een driehoek, denken, voelen, observeren, vanwaar je uit kunt handelen.
Back to top Go down
Guest
Guest




Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 7:37 pm

En hoort doen er dan ook nog bij?
Dat je een balans moet hebben tussen denken voelen en doen.
Ik heb soms wel eens dat ik iets gedaan heb, niet dat ik super impulsief ben, maar toch dat ik iets gedaan heb, en later denk dit had je als je beter gevoeld had en nagedacht had niet nog eens gedaan.
En je merkt soms ook dat het denken en voelen, toch om een actie in de vorm van doen vraagt om iets te doen stromen.

Bij welk chackra hoort Beheersing eigenlijk? Ik merk bij mezelf ook dat ik eerst beheersing toe moet passen, en dan alles in balans en evenwicht heb en dan soms tot andere keuzes kom.
Back to top Go down
SparklingPurple
Ere Lid
Ere Lid
SparklingPurple


Posts : 661
Join date : 2016-08-30

Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling EmptySun Nov 06, 2016 7:47 pm

Natuurlijk vragen denken en voelen een actie... daar gaat ook uiteindelijk om: wat doe je met wat je ervaart (denkt, voelt en observeert). Niks doen kan ook een actie zijn.

Het beter voelen of nadenken zegt eigenlijk dat je niet goed genoeg geobserveerd hebt, dat je waarschijnlijk teveel in denken en/of voelen bent gaan zitten.

Gevoel en denken zouden nutteloos zijn als ze geen actie vereisten toch? Ze maken je wakker aan iets. Het vraagt je te kijken, goh, wat is hier aan de hand?
Back to top Go down
Sponsored content





Stelling Empty
PostSubject: Re: Stelling   Stelling Empty

Back to top Go down
 
Stelling
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Nog een stelling

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Spiritueel Licht Forum :: Spiritueel Forum :: Spiritualiteit-
Jump to: